Mooie stadjes en prachtige landschappen

3 februari 2010 - Yangshuo, China

We hebben nu even een paar uur geen plannen, dus kunnen we jullie weer wat vertellen over het mooie China. Het lijkt ons leuker om jullie thuis te kunnen verassen met de mooie foto's van dit gebied, in plaats van ze nu op de site te zetten (lees: we zijn nu even te lui om de camera te halen en de foto's erop te zetten ;) )

Guilin

Na het non-toeristische Nanning zijn we met de trein naar Guilin gegaan. Dit is en stad die vooral bekend staat om de prachtige kalkstenen bergen die tussen de huizen omhoog rijzen en de mooie landschappen rond de stad. We hadden dan ook verwacht dat hier veel toeristen zouden zijn, omdat dit mooi is het hele jaar door. Maar in de 3 dagen dat we hier geweest zijn, hebben we niet meer dan 5 blanken gezien. Wel zijn er veel Chinese toeristen uit andere delen van het land die nu vakantie hebben. Na uren gewandeld te hebben door het centrum van de stad dachten we wel een groot deel van de stad gezien te hebben. Toen we een van de bergen in de stad beklommen zagen we dat we nog maar een miniscuul deel van de gehele stad gezien hadden.. Zo ver als we konden kijken zagen we alleen maar huizen. Gelukkig hebben we wel de meest interessante dingen van de stad gezien:

• Een groot park tussen hoge kalkstenen pieken. Een van deze pieken zijn we helemaal onderdoor gelopen door een heel mooie grot. Door deze grot liep water over allemaal plateaus heen en alles was heel mooi verlicht met diverse kleuren.
  • Een boulevard langs de mooie li-rivier. Overal liepen lokale mensen. De was werd gedaan in de rivier door de armere mensen. Op veel plekken werden Chinese kaart of bord spelletjes gespeeld, waar dan een groep mensen omheen stond om te gokken en aan te moedigen. En zoals we overal zien, wordt er eten verkocht.
  • Een voetgangersgebied, met veel leuke winkels en kleine eet stalletjes. Tijdens het lopen door deze straat staan we opeens verbaasd te kijken naar enkele gevels in deze straat, dit zijn typische Nederlandse huizen, met klok en trap gevels.. Eentje heeft zelfs een molentje :)

Yangshuo

We wilden graag meer zien van de mooie landschappen en niet alleen een dagtrip doen vanuit Guilin. Dus zijn we naar een (voor Chinese standaarden) klein stadje gegaan. Het is moeilijk te zeggen hoeveel mensen hier wonen, omdat er in dit stadje veel meer toeristen zijn dan dat er mensen wonen. En veel van die toeristen zijn Chinezen. Nu wij er zijn is het winter en laagseizoen, dus gelukkig is het nu nog heel goed te doen met de drukte. Zelfs in het toeristische Yangshuo zijn de mensen in het laag seizoen niet gewend om blanken te zien. Het was bijvoorbeeld heel erg grappig om in een minibusje te zitten en door een oudere Chinees keer op keer op de foto te worden gezet, in de bus en toen we uit stapten..

We besloten niet in het stadje te gaan zitten, maar er 8 kilometer buiten, naast de bekende 'moon hill'. Het was iets duurder hier dan in de stad zelf, maar het was heel leuk om midden tussen de hoge pieken te zitten en dichtij alle mooie plekjes. We hebben van hieruit twee dagen fietstochten gemaakt. De eerste dag hebben we maar 4 uur gefietst, langs een rivier. Onderweg moesten we de rivier oversteken met een bamboo vlot. Met onze fietsen lopen we over zo'n 8 andere vlotten heen naar die waar wij op gaan. En na 2 minuten peddelen stappen we er aan de andere kant weer af. De tweede dag gaan we de andere kant op. We merken al snel dat er bijna nooit iemand die route neemt, aangezien er geen bordjes staan en er veel meer paden lopen dat dat er op de kaart staan!! Na 4 uur fietsen hebben we geen idee meer waar we zijn, al genieten we enorm van de prachtige natuur, de mooie dorpjes en het boerenleven. We besluiten maar continu naar het noorden te gaan (Ivo heeft gelukkig een compas in z'n telefoon ;)). Dan komen we opeens een bord tegen met de naam van het dorpje waar we naartoe wilden. En uiteindelijk bleek dat de trip die we maakten toen we verdwaald waren veel mooier was dan het gebied waar we eigenlijk heen wilden.. Helemaal kapot komen we na de 7 uur durende tocht, nog net voor het donker terug in ons hotel.

We hebben tot nu toe al veel eten geprobeerd wat we nog niet eerder hebben gehad, zoals:

• Mais sap (dik sap van gepureerd gekookte mais).
  • Dumplings (vis of vlees balletjes met deeg).
  • Gebakken slakken.
  • Geroosterde Eend.
  • Een voor ons nog onbekende vleessoort - willen we ook niet weten.
  • Guillin-style noodles
  • Rare vissoorten, waarvan de namen niet eens in het engels beschikbaar waren.
  • Legioenen aan nieuwe groentes. O.a. de lotus wortel, en wederom groentes waar geen engelse namen voor waren. Tevens ook het soort kool wat in NL gebruikt wordt als natuurlijke-plantaardige-mest.
  • Een dozijn verschillende soorten thee.
  • o.a. gevulde eggplants, pepers.

Het meeste van het exotische eten kunnen we niet eens plaatsen. Vaak kom je iets tegen als b.v. green pepper filled with meat. Als je vervolgens vraagt wat  voor vlees, dan spreken ze toch geen engels en is het maar de vraag wat je uiteindelijk naar binnen heb gewerkt. Slang, Hond, Kat, Rat of gewoon varken?

Morgen avond vertrekken we naar Hong Kong, onze laatste plaats in Azie. Op aanraden van onze vrind Maikel verblijven we daar in het beroemde Dragon Hostel. Voor morgen overdag zijn we nog aan het overwegen wat te doen. Nemen we een Kook cursus? Gaan we Bergbeklimmen? Doen we een boottocht? Of kunnen we ergens nog een Wing Chun cursus vinden?

Wat het uiteindleijk geworden is lezen jullie later op ons  blogje!

1. Ger en Zlata:
    3 februari 2010
    Spannend hoor in deze korte tijd zoveel indrukken te verwerken, en dan nog moeten kiezen wat jullie gaan doen. Bergbeklimmen hebben we vernomen. Fijn dat jullie goede schoenen hebben. Geniet van de dagen die nog komen gaan in Hong Kong. Hier gaat alles goed. Heel veel liefs van Opa en Oma en ons natuurlijk
  2. Ger en Zlata:
    3 februari 2010
    Even voor de goede orde, weet niet of jullie dit weten, maar 14 febr. is het chin.nieuwjaar. Ongeveer heel China gaat her en der op bezoek bij familie, zal wel heel druk worden met het openbaar vervoer. Hopenlijk hebben jullie er geen last van.
    Huggies
  3. KrisRia:
    3 februari 2010
    Prachtig weer! Ivo jij bent toch op de 14e jarig!!??!! Maak er nu profijt van bij de chineesjes. Ze zien al zo weinig blanken en dan nog een die op nieuwjaar jarig is. Maar naar mijn mening ben jij dan alweer thuis. Genieten nog en wij zijn straks benieuwd naar de fotos en filmpjes. Groetjes en wat huggies KrisRia.
  4. Saar:
    Een kookcursus!! ;)
    Hebben jullie nog niet heel veel gefrituurde insecten voorgeschoteld gekregen? Lijkt me gek steeds dingen te eten waarvan je geen idee hebt wat het is. Nog lekkere speciale dingen waarvan kilo's mee naar Nland gaan komen?
    GEniet lekker beide :) Xj
  5. Lotte:
    Hej lieverds!
    wat een wereld van verschil waar jullie elke x in terecht komen, en lekkere dingen op het menu zo te zien :P hoop dat er nog genoeg tijd is om alle geplande dingen te bekijken in china, maar ook dat jullie maar weer snel mogen terug komen..
    want mis jullie wel or! :P wij zijn ook net terug van een weekje wintrsport, lang niet zo ver weg natuurluk ;) ma was wel heerlijk
    Enjoy verder! liefs my
  6. Margo:
    3 februari 2010
    He liefjes, een hele kunst om alle nieuwe indrukken toch steeds weer met frisse blik te bekijken, alsof je nog maar net op reis bent. Hele dikke knuffel, en we zijn er om 5.45 om jullie op te halen hoor. Fijn om jullie dan weer vast te houden! Maar eerst nog blijven genieten tot het allerlaatste moment het is de moeite waard zo te zien. Knuffel en kussssss Margo
  7. Lucas de Groot:
    3 februari 2010
    MMmmm, lekkere waterbuffel bigmack, smak, gestold
    dwergaapjesbloed,wat een uitbreiding van jullie
    smaakpapillenassortiment. Verheug me nu al op de foto's van ekskwiese gerechten en de dieren die in leven zijn gebleven...
    5.45 aankomen en jullie inzwaaien, hoe verzinnen ze het. See you later alligators.
    Liefs, Lucas
  8. Roos:
    5 februari 2010
    We hebben inderdaad het rots beklimmen gister gekozen (nu heel veel spierpijn), dat was een heel avontuurlijke dag ook, wellicht later meer hierover..
    We komen in ieder geval op 9 februari weer aan in Amsterdam, nog maar 3 dagen te besteden dus..
    Liefs, Ivo en Roos
  9. Hans:
    8 februari 2010
    Ik dacht, laat ik nog maar eens op jullie blog kijken. Tjonge wat een avonturen. Voor mijn gevoel zijn jullie al een eeuwigheid in dat Oosten! Ondertussen wachten twee potentieel werkgevers op jullie! Nou, mijn boodschap is: geniet er nog maar van. Zolang het nog kan!!!
    (Erg gaaf overigens, dit blog.)
  10. Ivo:
    11 februari 2010
    En we zijn weer geland! Tassen uitpakken, wennen aan de temperatuur, vrienden en familie bezoeken, verjaardag vieren. En daarna: solliciteren en het bedrijfsleven opzoeken!