Halong Bay en een dagje Hanoi

23 januari 2010 - Halong Bay, Vietnam

Voor het eerst sinds onze reis hebben we weer ouderwets NL herfstweer. Koud, wind en regen. En op de dag van onze trip naar Halong Bay, zelfs een dikke lading mist! Toch hadden we er veel zin in en met goede moed zijn we rond een uurtje of 8 vertrokken (opgehaald door onze gids) naar Holong Bay.

Holong Bay

In de bus ontmoette we de overigen leden van het gezelschap. Een duits stelletje (beide apotheker), een duitse gepensioneerde leraar, twee engelse koppels en een vietnamese studente. Een erg leuk gezelschap waar we gedurende de hele reis veel plezier mee hebben beleefd. Ook ontmoette we onze gids. Genaamd Trung was het een erg enthousiaste met een geweldig grappig karakter - helaas voor hem, zich er zelf niet van bewust.
Bij aankomst werden we vrijwel direct naar onze boot gebracht maar voordat we bij de boot aankwamen werden er al grapjes gemaakt dat het uitje in het water was gevallen - m.a.w. het begon te regenen. Het begin viel dan ook een beetje tegen aangezien bij de lunch de boot werd stilgelegd om te kunnen genieten van het mooie uitzicht. Helaas was er weinig van te zien door de flinke mistbanken.

Na de lunch zijn we verder gegaan naar Holong Bay, waar desondanks de mist de uitzichten helemaal geweldig waren! Zoals Wikipedia omschrijft (http://nl.wikipedia.org/wiki/H%E1%BA%A1_Long_Baai) bestaat Holong Bay uit 1969 kalkstenen eilanden met zeer dichte begroeing. Vele van deze eilanden zijn daarbij tevens hol, waar we bij de tour de grootste (en naar horen zeggen tevens mooiste) bezocht hebben. De grot valt verder slecht te omschrijven, dus hebben we een aantal filmpjes geschoten - helaas 720p, dus te groot om op de site te zetten -. Het best passende woord voor de grotten is overigens 'verbluffend'.

Na het bezoeken van de overweldigende grotten was het tijd voor wat sport. En wel in de vorm van Kajaken. We kregen c.a. een uur de tijd om onze eigen route te maken tussen de kalkstenen eilanden en grottena wat ondanks het koude weer (gelukkig hielden we het droog) een geweldig stukje good value for money was. Achteraf hadden we een NL vlag mee moeten nemen, zodat we een eilandje hadden kunnen 'claimen'.

Met het kajakken achter de rug was de eerste dag al weer voorbij. Na het avondeten was iedereen best wel kapot en zo lag iedereen om 21:00 al weer in zijn kajuit (thans, zo noemen ze dat toch?). Onze kamer was erg netjes en we hadden zelfs warm water. Tenminste, 's Avonds was er warm water toen ivo ging douchen, maar 's ochtends bij roos was er niks meer (van over? :)). Ondanks het schommelen hebben we daar heerlijk geslapen.

De volgende dag kregen we drie eilanden te bezoeken. Als eerste een eiland waar we gingen fietsen door een stukje geweldige natuur, om vervolgens uit te komen bij een soort van dorpje. Het dorpje was verder niet zo speciaal, maar toch een leuke tussenstop. De tweede stop was bij nog een ander eilandje (Monkey Island, geen apen gezien), waarvan het gesteente veel meer volkanisch aanvoelde. We kregen er ongeveer 1 uur de tijd om door de natuur de trekken, en de bergen bestonden voornamelijk uit vlijmscherpe ruwe rotsen. De uitzichten waren hier in ieder geval pracht en ik heb er dan ook de moeite genomen om een 360-graden panorama foto te schieten. Het strand rondom het eiland was verder ook prachtig en lag bezaaid met mooie schelpjes en koraal, ik vermoed dan ook dat duiken in dit gebied dan ook zeer de moeite is.

Als laatste eiland, bezochten we Cat Ba. Een eiland met veel hotels en ingesteld op een 3 maands hoogseizoen met 1.5M bezoekers. Wij kwamen in het winterseizoen, dus geen bezoekers geen festiviteiten maar wel rust. De reisgidsen vertelden ons dat het eiland zeer de moeite waard was om op rond te fietsen, maar omdat het erg hard regende was het helaas niet aantrekkelijk om een fiets te huren. Wel zijn we na het avond-eten met de gehele groep gaan "stappen". En na wat biertjes zette ivo als eerste de karaoke in. Dus, nu kunnen we in ieder geval zeggen, dat we karaoke hebben gedaan in Azie! Een aantal halve-liters-bier-uit-de-fles later was het toch weer de hoogste tijd om weer terug te gaan naar het hotel waar we de tweede nacht door mochten brengen, vooral  omdat de wekker weer om 6:40 ging.

Rond half 8 was het vervolgens tijd om aan de terugreis te beginnen. Een terugreis langs alle eilanden met een buffet bij aankomst aan wal, waarna we om 4 uur weer aankwamen bij ons hotel in hanoi.

Shoppen in Hanoi

Nu onze reis ten einde komt en er hier in hanoi heel veel leuke winkels zijn, leek het ons de hoogste tijd om eens wat inkopen doen. Vandaar ook de aanschaf van de pakken. Bovendien was onze uitrusting niet meer afdoende om de vietnamese - en straks chinese - kou aan te kunnen.

Voor het shoppen (althans, het mag eigenlijk geen naam hebben), hadden we eerst aan onze hotel eigenaar gevraagd wat men doorgaans voor een lange broek etc.  betaalde. Dit leek opns een wijs idee aangezien we van iedereen horen dat de Vietnamezen je aan alle kanten proberen te naaien. Tot onze verbazing (en ook van de mensen van het hotel) hebben we echter overal de normale prijs betaald (dus, de prijs die de vietnamezen ook betalen).

Uiteindelijk hebben we beide o.a. een broek+vest gekocht en zat er voor ivo nog een paar mooie schoenen tussen. Frustratie overigens bij roos, zelfs de XL maten in Azie waren vaak te klein voor haar en de vrouwenschoenen kwamen niet boven maatje 39.

Wat de pakken betreft, waren deze bijna in 1x perfect. Na het initiele passen hebben we nog een aantal wijzigingen aangevraagd waarna de volgende dag de pakken helemaal perfect waren. Volledig geslaagd dus!

Nu met pakken, schoenen, broek en trui is onze rugzak echter een stuk zwaarder/voller geworden. Een aantal kledingstukken hebben plaats moeten maken en zijn bij het oud vuil gegaan

China

Op het moment van schrijven is het hier 19:30 - over een uur vertrekt onze trein naar Nanning in China. Vandaag zijn we tevens naar de Perfum Pagoda geweest, maar daarover schrijven we later meer als we in China zijn.

Groetjes!

1. Ger en Zlata:
    24 januari 2010
    Hallo lieverds, Lekker hoor zoals jullie genieten.
    Wat de kou betreft, kunnen jullie alvast een beetje wennen, en is de overgang straks niet zo groot. Geef jullie ogen de kost in China. Heel veel liefs en een hele warme knuffel.
  2. Lydia (vh kuuroord):
    24 januari 2010
    Helemaal te gek Roos en Ivo! Prachtig wat jullie allemaal zien en beleven! Geniet met volle teugen en veel liefs van mij. Groetjes Lydia en Jan.
  3. Margo:
    25 januari 2010
    Hoi lieverds, alweer zo'n mooie trip gemaakt! Schitterende foto's ook, ontroerend om jullie koppies te zien. Gelukkig zijn de visa geregeld, dus. Benieuwd hoe jullie China ervaren! Veel liefs, dikke knuffel Margo
  4. Lucas de Groot:
    25 januari 2010
    Mooie fotoos.Konden jullie nog wat merken in Vietnam van het communistisch bewind? Prive bezit of van boven geregeld? Nou, in China is dat straks ook weer zo. Het gaat goed met jullie sotesien.
    Veel plezier verder,

Lucas
  5. Ellen:
    25 januari 2010
    Heee Roos! en natuurlijk Ivo :)

Fijn dat jullie ook eens herfstweer hebben! Hoef ik niet zo jaloers op jullie zonnetje te zijn:)
    Leuk dat jullie zulk leuk gezelschap hebben!
    De foto's zijn weer verbluffend ;)
    Supergaaf, kajakken!
    En nog lekker geshopt! :) Jammer dat jij niet echt bent geslaagd roos!
    Op naar China!
    Jullie komen ook alweer bijna thuis!
    Jippie!
    Hier gaat alles goed in Zierikzee, nog steeds heel koud winterweer:)

Dikke kusss, Ellen
  6. Ger en Zlata:
    29 januari 2010
    Zo, lieve kinders, het eind is in zicht, geniet nog van het laatste stukje. we kunnen bijna niet wachten om de kussen en de knuffels in het echie uit te voeren. Maar bij deze toch een dikke kus en warme knuffel van ons.