Hanoi, chinees visum en pakken maken

19 januari 2010 - Hanoi, Vietnam

Hanoi

Na een heerlijke nacht slapen in onze luxe hotelkamer gingen we de eerste dag in Hanoi naar de Chinese ambassade voor het aanvragen van ons visum. We hadden gehoord dat die door de drukte 4 dagen kon duren dus wilden we dit zo snel mogelijk regelen. Nadat we door de taxi zijn afgezet lopen we de lege ambassade binnen en gaan bij het juiste loket staan. De agent vraagt ons of we toeristen zijn in Vietnam en vertelt ons dan dat we hier geen visa kunnen krijgen. Wij snappen niet wat hij bedoeld, maar al snel blijkt dat je bij dit consulaat (en overal in Vietnam) alleen een visa kan krijgen als je woont en werkt in Vietnam. Staan wij dus na 2 minuten flink geschrokken weer buiten. We moeten naar Hong Kong voor onze terugvlucht en we wilden hier komen door via China te reizen. Terug in het hotel zijn we op internet op gaan zoeken wat onze mogelijkheden zijn. Overal lezen we van mensen dat ze wel een week bezig zijn geweest met het heen en weer gaan naar de ambassade in Hanoi. We lazen dat je een reservering voor een trein of vlucht naar China moet hebben en een hotelboeking of uitnodiging uit China. Wij zaten dus ook al andere opties te bekijken, wellicht China overslaan en direct naar Hong Kong, waar je geen visa nodig hebt. We vroegen de hoteleigenaar of hij ons kon helpen. Hij vertelde ons dat hij een vriend heeft bij het Chinese consulaat dus dat hij het kan regelen. Een half uur later zijn onze paspoorten opgehaald en naar de ambassade gebracht. Nu maar hopen dat dit inderdaad gaat lukken...

We wilden allebei nog graag een pak op maat laten maken en hoorden dat het in Hanoi goedkoper kan dan in Hong Kong. Na het afgeven van onze paspoorten zijn we dus op zoek gegaan naar een goede kleermaker. We kwamen er een tegen die prachtige kleding in de winkel had hangen en waar de eigenaar hard aan het werk was achter zijn naaitafel. We zijn allebei in de boeken gedoken met voorbeeld pakken en hebben mooie stoffen bekeken. Na 2 uur zoeken, stoffen voelen, uittekenen en uitmeten waren we klaar. Roos heeft een driedelig pak gekozen en Ivo 2 pakken (1 fancy en 1 classic), allemaal van cashmere wol en zijde. En we hoefden maar 9 miljoen (!!) dong af te rekenen (gemiddeld per pak ongeveer 110 euro ;) ).

Morgen gaan we voor een drie daagse trip naar Ha Long Bay. Iedereen zegt dat dit echt prachtig is: enorme kalkstenen punten die uit de zee omhoog komen. We zijn benieuwd!

Heel veel liefs, Roos en Ivo

ps. Het is echt zo leuk om al de reacties telkens te lezen, dank jullie wel daarvoor!!

1. Ger en Zlata:
    19 januari 2010
    We hebben weer lekker genoten van jullie verhalen.Ben benieuwd naar jullie maatpakken.
    Lekker genieten nog, want voor je het weet is het 9 Februari.Veel liefs van ons allen
  2. KrisRia:
    19 januari 2010
    Zo!!!!! maatpakken dus!!!!! plannetjes misschien????
    Nog even wachten en we gaan het zien!
    Tzjeeeerzzzz!
    Groetjes en een knuffel,
    KrisRia
  3. Lucas de Groot:
    19 januari 2010
    Ik hoop dat de visa's lukken anders missen jullie dus china als ik het goed begrepen heb.
    Dat verhaal van die gouden boeddha in de grot met het
    zonlicht erop riep een heerlijk gevoel bij me op...
    Keep on tracking lieverds.

Lucas
  4. Margo:
    Dag avonturiers, lekker verder genieten! Kussss Margo
  5. Dunja:
    22 januari 2010
    Lieve Roos en Ivo,
    Geniet nog zo lang het kan!!!
    Liefs van ons,
    Dunja
  6. Ger en Zlata:
    23 januari 2010
    Bedankt voor jullie mailtje en de nieuwe foto's.
    Fijn dat de visa's in orde zijn, we wensen jullie een goede reis naar China. Dikke kus van ons en Opa en Oma.