Angkor Wat

14 december 2009 - Siem Reap, Cambodja

Reizen naar Cambodia

Vanuit Bangkok (vorige bericht) zijn we 's ochtends vroeg (7 uur) opgehaald om naar Cambodia te gaan. Een uur later kwamen we weer langs ons guesthouse, nu met een vol minibusje, een beetje frustrerend natuurlijk als je bedenkt dat we ook later opgehaald hadden kunnen worden. In het minibusje gingen we hierna met volle vaart richting de grens van Cambodia, wat ongeveer 4 uur duurde. Een stukje voor de grens stopten we bij een kantoortje, waar we papieren voor de visa etc. in moesten vullen. Om een visa te krijgen moesten we 1200 baht (24 euro) betalen en onze paspoorten afgeven. Dit vonden we geen fijn idee, maar aangezien er vele anderen voor ons waren geweest hebben we dit toch maar gedaan. Een visa bleek achteraf 20 US Dollar te kosten (13 euro), als je deze direct aan de grens had gehaald. We baalden best wel dat we veel te veel hadden betaald maar hadden nog geen dollars, dus hadden het niet anders kunnen doen. Dit is blijkbaar nog een manier om geld te verdienen aan toeristen.

Na de grenspost door te zijn gegaan aan de Thaise kant, moesten we met onze tassen op over een brug naar de Cambodiaanse kant lopen om daar een uur in de rij te staan om het land in te komen. Veel leuke dingen gezien tijdens dit wachten, zoals een pickup/vrachtwagen vol geladen met rieten manden. Deze vracht was drie keer de hoogte van de pickup, dus torende er boven uit, met touwen vast gemaakt en mensen er bovenop..

Tijdens de trip van de grens naar Siem Reap (het stadje naast de tempels van Angkor Wat) hebben we enorm genoten van de omgeving, de mensen en de vervoermsmiddelen. Overal zijn rijstvelden waar mensen aan het werken zijn en kinderen zijn met netten aan het vissen in stukken troebel water.

Scooters worden hier voor allerlei doeleinden gebruikt, vaak trekken ze een karretje met goederen, mensen of dieren. Varkens zie je ook nog wel eens vastgebonden achterop de scooter en grote balen rijstplanten worden achterop vastgehouden. Toeristen worden rondgereden in een soort koets die aan de scooter vast gemaakt wordt.

Tempels van Angkor Wat
We hebben besloten een drie daags ticket te nemen voor het bezoeken van de tempels. Er zijn zo veel tempels (zie plattegrond) dat je echt wel drie dagen nodig hebt. Omdat het best wel lange stukken zijn hebben we besloten om twee dagen een tuk tuk te nemen en de middelste dag op de fiets plekken te bezoeken waar niet zoveel mensen komen.

De meest bekende tempel, Angor Wat, hebben we de eerste dag met zonsopgang bezocht , echt prachtig. Deze tempel is het grootste religieuze bouwwerk van de wereld en trekt daarom veel bezoekers. Gelukkig is het op het moment niet heel druk, dus hebben we in redelijke rust van alles kunnen genieten, zie: Ivo + angkor watEr staan nog veel meer nieuwe foto's, o.a. van deze tempel.

Het bijzonder van het gebied is dat er zoveel tempels staan met echt immense afmetingen. Zoals je op het plattegrondje kan zien, zijn er allemaal rechthoekige groene gebieden, omlijst met muren. Elk van deze gebieden is in verschillende tijdperken een stad geweest. Het is moeilijk te beschrijven hoe het tussen de tempels is, de foto's geven misschien wel de beste impressie..

Op de derde dag zijn we naar de verste tempel gegaan (niet op de kaart). Dit was de kleinste die we gezien hebben, maar ook de meest gedetailleerde en heel erg goed bewaard. Nog een stuk verder(70 km van Siem Reap city) hebben we een prachtige waterval bezocht, waarvoor we 1,5 kilometer door het oerwoud moesten lopen. De stenen in het riviertje zijn bewerkt, zodat allerlei religieuze vormen te zien zijn onder het stromende heldere water.

De pracht van de tempels wordt jammer genoeg iets teniet gedaan doordat je overal hordes toeristen ziet en doordat je bij elke tempel 5 kinderen op je af krijgt die wat willen verkopen. Deze kinderen hoor je 's avonds nog in je hoofd roepen 'sir/miss, just one dollaah', 'buy from me', 'same same, but different', 'just one more'. De eerste dag was het nog schattig en gaven we ze een glimlach en praten we met ze. Maar de tweede dag werd het al een stuk vervelender en de derde dag kregen we al hoofdpijn als ze aan kwamen lopen.

Als afsluiting van deze drie dagen hebben we de zonsondergang gezien vanaf een berg naast de tempel van Angkor Wat.

Drijvend dorp

Dat Siem Reap nog meer te bieden heeft dan de tempels hebben we vandaag gezien. Op 20 minuten rijden van het dorp ligt het grootste meer van Z.o. Azie. Dit meer stijgt en daalt enorm afhankelijk van het regenseizoen. Het reigenseizoen is een maand geleden gestopt, dus het water bedekte op veel plekken nog de wortels van de mangrove bomen, maar ze staken wel al boven het water uit. Met een privé bootje voeren we tussen de bomen door naar een dropje waar de mensen wonen in boten, vandaar het 'drijvende dorp'. De vaarweg die wij namen is midden in het droge seizoen een gewone zand/ modder weg. De mensen leven op de boten omdat ze op die manier geen land hoeven te bezitten of te huren, hier hebben ze het geld niet voor. Het was heel bijzonder om dit dorpje te zien en de armoede komt hier heel duidelijk naar voren. De kinderen spelen in de boten of op een trapje en komen langs met een bootje om drinken of eten te verkopen of willen 'one dollaah' als je een foto van ze maakt met een slang om hun nek.

1. Margo:
    Wow, de foto's zijn echt geweldig. Liefs. Margo
  2. Saar:
    14 december 2009
    Zeker wel!! Enorme bomen die daar de mensheid overwoekeren. Ik zie nog steeds groen, zo jaloers ben ik :P
  3. Lucas de Groot:
    Dag dappere reislieverds.
    Wat een mooie plek hadden jullie aan zee met een eigen hut,mmmm. De tempel waren ook mooie plaatjes, loeigrote boom die uit en in de tempel groeide, mensen aan het werk op het land. Jullie genieten
    zichtbaar.Houen zo!
    Groetjes van Lucas
  4. KrisRia:
    16 december 2009
    Hoi, leuk te lezen dat jullie het nog steeds fijn hebben. En ja, ook mindere dingen gebeuren zoals lastige kleefbedelaars enz. Lieverds, even een waarschuwing nog, ga niet zomaar baden in zoet water, kan nare gevolgen hebben met wormpjes enz.En bescherm je goed tegen de muggen. Maar vooral, enjoy it!!!. Leuke plaatjes hebben jullie gemaakt.
    Knuffels en greetingzzzzz.
    KrisRia
  5. Ger en Zlata:
    17 december 2009
    Weer genoten van jullie ervaringen en natuurlijk de mooie foto s. Geniet van het mooie weer, hier sneeuwt het, ook wel leuk hoor. Lekker verder genieten en mooie dingen zien. Heel veel groetjes van Opa en Oma en van ons natuurlijk. Veel liefs.
  6. Sam Jonker:
    19 december 2009
    Gelukkig heb je toch een nieuwe camera gekocht daar zo te zien. Gelukkig maar, want de waarde van een camera weegt niet op tegen de waarde van het vastleggen van de herinneringen. Zelfs niet als de camera daar terplaatse duurder is dan hier in ons op dit moment in de kou gevangen kikkerlandje.