Full moon party, Ko Tao en Bangkok

6 december 2009 - Ko Tao, Thailand

Na het vorige bericht hebben we weer veel meegemaakt en ook weinig tijd gehad om iets te schrijven. Laten we beginnen waar we zijn gebleven, op Ko Pha Ngan.

Eiland verkennen

Zoals zo velen op dit eiland besloten we om een scooter te huren, zodat we het eiland rond konden rijden. Dit was echt een geweldige ervaring en we hebben zo veel gezien. Onze eerste stop was bij een klein verlaten strandje met mangrove bomen in het water. Hier even bijgekomen van het wennen aan het links rijden en het gebrek aan verkeersregels. Daarna verder langs de westkust en bij een wat drukker strand (20 mensen op het strand) gestopt, waar Ivo is gaan snorkelen. Het zicht was niet heel goed, maar goed genoeg voor het spotten van enkele vissen, grote zee egels en anemonen in alle kleuren. Overal waar we langs reden was overwegend toeristisch, dus we hebben jammer genoeg weinig van het 'echte leven' van de Thai gezien. Via hele stijle wegen (wel redelijk geasfaleerd) zijn we naar een waterval in het middan van het eiland gereden, welke mooi was maar bijna helemaal droog stond door het droge seizoen. Moe maar voldaan kwamen we in het donker weer terug in onze bungalow.

Full moon party

Op het 'resort' waar we verbleven hadden we inmiddels al wat andere mensen ontmoet. Thans, in eerste instantie Fredrik, zweeds, een web-designer die in Thailand maar de helft zo hard hoeft te werken om twee keer zoveel te doen als hij in zweden zou kunnen. Fredrik, kreeg onder het mom van vakantie een hele groep vrienden op bezoek. Het is deze groep waarmee we dan uiteindelijk op naar de fullmoon party zijn gegaan.

Zoals ivo's ouders al op tv hadden gezien, zijn de fullmoon parties erg bekende feesten en wordt er voornamelijk veel drank gedronken. Gedronken wordt er overigens uit emmers. Zo kost een 'bucket' tussen de 200 en 300 baht (4 tot 6 euro) en is deze gevuld met een (kleine) fles drank, wat fris en ijs (zie b.v. http://tinyurl.com/ycya8fj). Het was echt enorm druk, het hele strand, van ongeveer 2 kilometer was echt vol gestamd met mensen die aan het drinken, feesten en dansen waren. Terwijl het later werd kwam de zee steeds hoger en werd het stukje strand steeds kleiner, dus nog meer gezelligheid op een kleiner stukje.

Hoewel de vrienden van fredrik eigenlijk niet van Dance muziek hielden - sterker, enkel van metal hielden - werd het toch een super gezellig avond, jammer genoeg taaiden ze al wel vroeg af en zijn we om half 4 reeds naar huis gegaan. Wellicht maar goed ook, want de kater was toen al aanwezig.

Voor de volledigheid gingen de feesten door tot 7 uur in de ochtend, waarna de 32 uur durende afterpartys van start gingen. Deze afterpartys hebben we zelf niet bezocht, maar heel de dag door zagen we zo nu en dan wat dronken mensen over het strand lopen. Sommigen trokken het niet meer en vielen op de meest ongeloofelijke plekken in slaap, waarna andere dronken mensen weer fratsen uithaalden met die gene die het 'net' niet hadden gehaald :) Geen fotos gemaakt helaas vanwege de kater:D

Ko Tao

Eenmaal bijgekomen, gingen we verder naar Ko Tao. Ik gok dat Kris (oom van ivo) Ko Tao wel kent uit de duikerswereld. Want een duikplek dat is het zeker! Wij hebben ervoor gekozen om niet te gaan duiken, maar om het koraal rond het eiland te verkennen met een snorkel. Het eiland is een al rots, dus veel strand is er niet. Wij zijn vanuit onze hotelkamer (5 euro pppn) dan ook tripjes te voet gaan maken langs de rotswanden naar mooie plekken waar wel stranden waren. We waren tijdens ons verblijf hier allebei niet helemaal lekker (grieperig en andere kwaaltjes), dus hebben we minder van het eiland kunnen zien dan we eigenlijk hadden gewild.

Het snorkelen hier is echt een geweldige ervaring geweest! Vanuit de strandjes konden we gemakkelijk het kristalheldere water in en enkele meters van het strand kon je meteen gaan snorkelen en de prachtigste vissen zien. Zwommen we nog een stuk verder van het strand af dan kwam je de koraalriffen al tegen. Dit was de eerste keer dat wij koraal gezien hebben, dus we waren echt heel erg onder de indruk van de uitgestrekheid en verschillende kleuren van de zeebodem en de hoeveelheid vissen die er tussen zwommen. Met de onderwatercamera hebben we enkele mooie foto's kunnen maken hiervan. Jammer genoeg is de camera na de eerste keer snorkelen kapot gegaan, dus van de volgende snorkel trips met nog mooiere vissen hebben we geen foto's meer kunnen maken.

Van de dagen tussen Ko Tao en Cambodia hebben we foto's gemaakt met de camera op de telefoon. Alleen hadden we hier ook weer pech mee toen we in de tempels in cambodia waren. Door een fout in de geheugenkaart zijn veel foto's kapot gegaan en niet meer terug te halen. We hebben nu dus toch weer een nieuwe camera gekocht.

Bangkok

Met nog 2 dagen te gaan voordat onze visa zou verlopen, zijn we naar Bangkok gegaan. Dit was de langste reis over land tot nu toe (in totaal 11 uur). Maar gelukkig hadden we ons guesthouse in Bangkok al geregeld en konden we meteen toen we aangekwamen een heerlijke warme douche nemen. Dit was zo'n enorme beloning, vooral als je weet dat we de 25 dagen hiervoor op geen enkele plek warm water hebben gehad. Om half 10 's avonds werd een heel kanon aan vuurwerk afgeschoten in de buurt, waardoor we onze kamer uitgetrild werden. We hadden van de taxi chauffeur al gehoord dat de koning 3 dagen ervoor jarig is geweest en dat dat nu nog gevierd wordt.

Ons guesthouse bleek precies tussen twee drukke straten in te staan: Ko Soan Road, een heel toeristische straat, en een hoofdweg waar de feesten voor de koning werden gevierd. Gelokt door het vuurwerk zijn we gaan kijken bij de tweede straat. In tegenstelling met Ko Soan Road was hier bijna geen blanke te vinden, de hele straat was volgepakt met Thaise mensen. Overal waren optredens van bandjes of dansgroepen op podia. Op straat werden de mensen vermaakt door clownen, mime spelers, googelaars en levende standbeelden. De koning is in Thailand echt een soort god, overal hangt zijn foto met allemaal lampjes en versieringen eromheen. Veel Thaise buigen als ze langs zo'n foto lopen. Het vuurwerk werd laten op de avond nog een keer afgeschoten, zo veel en zulk goed vuurwerk hebben we nog nooit ergens gezien.

De volgende dag besloten we enkele tempels in de buurt te bezoeken. Lopend naar de tempels toe kwam er af en toe een man naar ons toe die vertelde dat er een groot feest was in een andere tempel en dat de tempel waar wij naar toe wilden dicht was, wij bedankten hem dan voor de informatie, niet wetend of dit de waarheid was of niet, en liepen door. Een van de mannen hield echter onze aandacht. Hij vertelde dat hij leerkracht was enhad een lang verhaal over dat vandaag een speciale feestdag was en dat de thaise kampioen thaiboxen vandaag een gratis gevecht liet zien in een andere tempel. Ook hij vertelde dat de tempel waar wij naartoe wilden dicht zou zijn tot 4 uur, omdat het een feestdag was. Hij leek zeer behulpzaam totdat sommige stukken van zijn verhaal niet leken te kloppen en hij ons vertelde dat we met de tuk-tuk naar de andere tempel konden gaan. Wij bedachten ons dat er werd gewaarschuwd voor de tuk-tuk scam, waarbij ze vertellen dat een tempel dicht was en ze je daarna met de tuk-tuk 4 uur rond rijden en stoppen bij winkels waar ze je veel te dure dingen willen laten kopen. Wij maakten aanstalte om weg te lopen en vertelden hem dat we eerst de markt aan de overkant van de straat wilden bekijken. Toen we echt wegliepen begon hij ons uit te schelden op allerlei manieren. Wij lachten hem toe en staken de straat over, gered van een nutteloze een dure middag.

De tempel bleek inderdaad niet dicht te zijn, maar juist om 4 uur dicht te gaan. Met een geleende lange rok en broek (enkels moeten bedekt zijn in een tempel) gingen we vrolijk de tempel binnen en hebben we ons vergaapt aan de meest prachtige gekleurde werken van de tempels (eigen foto's jammer genoeg weg, zie bv. http://www.markgoodman.co.uk/photogallery/photo26003/Emerald%20Buddha%20Bangkok%202.jpg). Naast deze tempel hebben we de tempel van de 'Reclining Buddha' bezocht, een gouden buddha in liggende positie van 46m lang en 15 m hoog.(http://www.slowtrav.com/blog/candi/Reclining%20Buddha%201.jpg).

Na deze leuke dag van tempels bekijken was er weer een avond van feesten in de grote straat en we hebben de toeristische straat doorgelopen. De volgende dag was het alweer tijd om door te reizen naar Cambodia, waar in het volgende bericht meer over komt.

1. Lotte:
    14 december 2009
    Hai liefies!
    Had al n hoop gehoord maar leuk om dr nu ook nog foto's bij te zien.
    Benieuwd hoe jullie volgende bestemming wordt.
    Enjoy! ;)
    Kus
  2. Margo:
    14 december 2009
    Jullie blijven maar spannende dingen tegen komen. Trots op jullie, zoals je je niet in de luren laat leggen door opdringerige mensen. Niet meer grieperig nu? Het is koud nu hier, vannacht heeft het gevroren... geniet maar van de warmte!!Liefs, Margo