4 dagen singapore, 1 middag melaka

12 november 2009 - Melaka, Maleisië

Zo,

Weer een hele reis achter de boeg. Want, vandaag zijn we van singapore gereist naar Melaka (Maleisie). Maar eerst schrijven we nog even wat over onze singapore avonturen.

Na een culturele vuurdoop op de eerste dag, hebben we het de tweede dag rustig aangedaan door gewoon lekker wat westerse 'dingen' te bezoeken. Overigens zonder intentie, maar zo kwam het uit.

Zo belandden wij als eerste op de Orchard Rd. Een hippe straat (mega gebouwen), met hippe mensen (net / arrogant / mooi) en hippe merken (prada, guchi, rolex....). Losse winkels waren er niet. Alle shops zijn ondergebracht in veel te grote arconditioned shopping-halls.

Na niks gekocht te hebben in de veel te dure straat, zijn we vervolgens naar de zgn colonial district gegaan. Hier is duidelijk de engelse invloed van vroeger te zien. Dit komt omdat de Engelsen singapore in zijn huidige vorm hebben gesticht. We kwamen er achter dat ze het grondgebied zelfs hebben afgepakt van ons NL colonie. Dus,  colonial district, veel leuke engelse gebouwen en een aantal mooie museums over de history van singapore.

Aan de overkant van de singapore rivier zien we een rij hele mooie oude pakhuizen, vrolijk gekleurt op afstand een heus juweeltje. Eenmaal de rivier overgestoken bleek het toch wat minder te zijn, alle pakhuizen waren op de benedenverdieping omgetoverd tot restaurants, en door heel de straat probeerden proppers ons naar binnen te trekken.

De dag erna hadden we zin in wat meer rust. Hiervoor zijn we naar de Chinese Garden geweest (maps @ http://bit.ly/2ny2I2). Werkelijk prachtige tuinen, met leuke chinese torens die de beklimmer een mooi uitzicht biedt over bepaalde delen van de stad.

Na een hele middag rond te lopen in de Chinese tuin was het wel eens tijd voor Chinees eten. Dus, op naar China Town. China Town doet zijn naam recht aan. Toen we direct de metro uit een een shopping hall binnen liepen, bleek toch al snel dat wij de enige twee toeristen waren. Dapper als wij waren zijn we vervolgens tussen de Chinezen gaan zitten en hebben we bij een niet-engels-sprekende chinese vrouw, een noodlesoep besteld. Met stokjes noodlesoep eten blijkt echter niet zo gemakkelijk. We zijn dan ook bij een groepje jongeren aan tafel geschoven om het eens goed af te kunnen kijken. Helaas spraken zij ook geen engels, dus moesten we hun maar na doen.

De vierde dag zijn we naar 's werelds grootste fontein geweest (maps @ http://bit.ly/2Z388L ). Erg spectaculair was hij niet, maar wel enorm groot! Zie ook de symboliek op het plaatje: de fontein is de handpalm, de vijf andere gebouwen zijn 4 vingers + 1 duim.

In de buurt van de fontein is tevens het havengebied (marina bay). Aangezien we toch dichtbij waren, zijn we daar ook even wezen kijken wat nog een aantal mooie plaatjes heeft opgeleverd - wellicht krijgen we die binnenkort nog online.

De laatste attractie van de 4e dag was de Zoo. Dit op aanraden van een of andere brit die er geweest was, en nogal onder de indruk was. En dat was zeker niet onterecht. Zoals je kan zien op (maps @ http://bit.ly/fqiFU), is de dierentuin volledig geintegreerd in de natuur/regenwoud. Ik heb er nog een stukje gefilmd, maar ik ben bang dat ik dat pas op de terugreis kan laten zien. De dierentuin was voor ons in iedergeval helemaal geweldig!  We waanden ons meer in het regenwoud dan daadwerkelijk in een dierentuin.

Aansluitend aan de dierentuin zijn we vervolgens op een nacht-safari gegaan. Eigenlijk het zelfde idee als de dierentuin, maar dan in het donker, met andere dieren, strategisch geplaatste spotlights. Een beetje a la beekse-bergen, maar dan in het donker in een regenwoud. Daarnaast was er tevens een soort van optreden. Een heel erg leuke show waar we nogal wat rare beesten te zien kregen. Daarnaast ook hyenas zagen 'lachen' en wolven op een rots zagen 'huilen'.

Nu, de 6e dag van de reis zijn we beland in Malesie, en wel in Maleka. We verblijven hier in het gasthuis Jalan Jalan. Dit gasthuis is vroeger een 'blacksmith shop' geweest, maar nu in stijl omgetoverd tot een huis voor reizigers. (Jalan Jalan op maps:  http://bit.ly/2RZ3HP ). We zijn hier eigenlijk nog maar net aangekomen, maar nu al zit de sfeer er goed in. Het dure singapore is voorbij en het goedkope reizen is begonnen. Zo betalen we hier bijvoorbeeld 3.50 per nacht overnachting, kost een 20 minuten durende taxi-rit 4 euro, ben je voor een uitgebreide lunch niet meer dan 2 euro p.p. kwijt.

In het korte rondje wat we hier buiten hebben gedaan zijn we in ieder geval door de Jonker street gelopen. Zoals het er nu naar uit ziet, was die Jonker een hele belangrijke vent, want de helft van de stad is naar hem vernoemd. Ik kreeg zelfs korting bij het inchecken bij het hostel omdat ik een Jonker was ;).

Verder nog gegeten bij een of andere Toko, die blijkbaar beroemd is om zijn 'chicken rice balls'. Waarom, geen idee maar de winkel hangt vol met fotos van belangrijke mensen die er zijn wezen eten. Wikipedia vertelt er een stukje over, maar verder geen idee wat er nu zo bijzonder aan is, al was het zeker wel lekker. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Hainanese_chicken_rice#Malaysia )

Goed, nu lekker even bijkomen en wat eten/drinken in slaan voor vanavond.

Groetjes!

Ivo en Roos

1. Ivo:
    12 november 2009
    let niet op de typefouten!:)
  2. Ger en Zlata:
    12 november 2009
    geweldig om het allemaal te lezen, de kop is eraf,leuk de verwijzingen naar de maps, krijgen we in ieder geval een goede indruk, we printen het uit voor oom Jan. Genieten met jullie mee. Groetjes van Opa en Oma. Liefs voor beide, Pa en Ma
  3. Jasper:
    Heej!
    Super om jullie avonturen te lezen! geniet ervan!

Jap.
  4. Bob en Marija:
    12 november 2009
    Leuk om jullie reis te volgen.
    Beeldend geschreven.
    Lieve groetjes Bob en Marija
  5. Margo:
    12 november 2009
    Dag lieverds, het echte avontuur is nu begonnen, dus. Op doorreis en niet van te voren weten waar je terecht komt en wat je tegenkomt. Leuk en spannend! Enne, gedraag jullie wel als een echte Jonker he.
    Liefs, Margo, kus.
  6. KrisRia:
    12 november 2009
    Hallo time travellers, jullie hebben al mooie indrukken opgedaan en zijn nu een beetje gewend aan de omgeving. Nu gaat de reis dus echt beginnen, wij zijn echt benieuwd hoe jullie het gaan beleven. Weet zeker dat jullie het mooi gaan vinden en zeker als je straks in jabbadabadoe land komt tussen de echte locals. IvoRoos, lekker genieten!
    Schmiezeltjes en wat kussies KrisRia.
  7. Ivo:
    13 november 2009
    Super leuk om jullie reacties te lezen!

Wij houden het hier zeker nog wel even vol.
    Groetjes!
  8. Eveline:
    13 november 2009
    Wat superleuk!! Heerlijk om dit verhaal te lezen, waan mezelf ook weer helemaal in de Aziatische sferen. :) Welke landen/steden staan er nog op het programma? In ieder geval superrrveel plezier daar!
    Liefs, Eveline
  9. Saar:
    Haaa genieters!
    Wat hebben jullie al veel gedaan zeg.. Maar dat kan ook wel als het allemaal nauwelijks je portomonaie lichter maakt ;) Leuke foto's, net echt of roos dr arm zo afgebeten kan worden! Hihih! Kus van mij
  10. Sanne de Groot:
    15 november 2009
    Heel leuk om een indruk te krijgen. Gelukkig (nog) geen verhalen over ziektes en diaree. Houden zo!